mobiel reparatie
Blog

Telefoon kapot? lees dit eerst voor je hem opstuurt

Als je telefoon stuk is kan je een aantal dingen doen. De meest populaire methode is om je telefoon terug naar de fabriek te sturen. Maar heb je wel eens nagedacht over mobiel reparatie bij een derde partij? Hieronder een paar redenen waarom.

Prijs

De belangrijkste reden is natuurlijk de prijs. Als de originele garantie eenmaal vervallen is kan je zo fors geld kwijt zijn bij je afleverpunt. Of en hoeveel verschil er is hangt af per punt en per merk telefoon. Maar het kan zeker geen kwaad om je opties te verkennen. Het is immers zonde om meer te betalen voor hetzelfde. Bovendien kan je online reparateurs makkelijk vergelijken. Verder zijn ze makkelijk bereikbaar, bijvoorbeeld door een chatfunctie

Snelheid

Het voordeel van een fysieke winkel in de winkelstraat tegenover de fabriek is duidelijk: de winkel zit een stuk dichterbij! Voor simpele defecten kunnen ze het ter plekke meteen repareren terwijl jij even de stad in kan. Zit er geen bij je in de buurt? Bij veel reparateur kan je ze opsturen en heb je ze terug de volgende dag. Let wel dat ze een officieel betalingssysteem hebben als Adyen of Ideal.

Garantie

Je denkt nu vast “Maar bij de fabriek krijg ik een garantie als ik hem opstuur?”. Veel reparateurs hebben ook een garantie als ze je telefoon repareren. Hoe lang die garantie is wisselt heel erg. De betere reparateur biedt in ieder geval twee maanden korting. 

Lokaal

Voor wie graag zijn steentje bijdraagt aan de lokale winkelstraat is een derde partij natuurlijk een mooi medium om dat mee te doen. Zeker in combinatie met de eerder genoemde snelheid is de telefoon reparateur bij uitstek een winkel die je in de stad wilt houden.

En mijn fabrieksgarantie dan?

De fabrikant mag niet zeggen dat de fabrieksgarantie vervalt als je bepaalde stickers verwijderd of het apparaat openmaakt. Zo is laatst Apple nog door de knieën gegaan toen ze weigerde hun garantie na te leven na een scherm vervanging. Je kan dus gewoon je mobiel laten repareren bij een derde partij.

 

Is de fabrikant niet beter?

Naar wat ik zelf heb ondervonden is er geen verschil tussen de twee. Als je dus een beetje voorzichtig bent krijg je gewoon een goede service. De meeste reparaties zijn ook niet bijzonder lastig, vaak gewoon een onderdeel vervangen of met de software aan de slag. Je kan dus met gerust hart je telefoon opsturen.

Geef een reactie