dubieuze debiteuren
Blog

Hoe ga je om met dubieuze debiteuren?

Een bedrijf starten en behouden is niet zonder risico. Er komen nogal wat zaken bij kijken waar je als ondernemer misschien niet direct aan denkt. Eén van de redenen dat startende ondernemers faillissement aanvragen, is dat zij helaas te maken hebben met dubieuze debiteuren. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat je als ondernemer weet hoe je hier het beste mee om kan gaan. Wij zijn voor jullie op zoek gegaan naar informatie en tips, en zullen dit in deze blog met jullie delen.

Je hebt als ondernemer te maken met dubieuze debiteuren, wanneer zij facturen voor producten of diensten niet of te laat betalen. Natuurlijk zal het merendeel van je klanten wel zijn of haar rekening betalen. Voor wanneer dat niet het geval is kun je hier beter vooraf rekening mee houden om zo grotere risico’s te voorkomen. Debiteurenbeheer zou dan ook een prominente rol moeten hebben binnen een organisatie.

Kennis over klanten

Zo kun je allereerst goed nagaan wie nou eigenlijk je klanten zijn. Het kan goed zijn om kredietwaardigheid van klanten te screenen voordat je een product of dienst aan het levert. Dit kun je opvragen via verschillende registers of je kunt een externe partij inzetten om een kredietwaardigheidscheck doen. Deze check geeft inzicht in het betaalgedrag van klanten en of zij in het verleden vaker hun facturen niet hebben betaald. Door hier goed gebruik van te maken kun je al een hoop debiteuren uitsluiten uit je klantenbestand.

Duidelijke algemene voorwaarden

Toch kun je niet voorkomen dat klanten onverhoopt niet betalen. Er kunnen immers allerlei  redenen zijn waardoor een klant zijn betalingsverplichting niet voldoet. Als ondernemer kun je dit in ieder geval verder indekken door duidelijke bepalingen in je algemene voorwaarden te zetten. In deze voorwaarden neem je alle relevante afspraken op over betalingstermijnen, eventuele kosten bij late betalingen, de leveringsvoorwaarden en verdere condities op.

Wanneer deze vooraf worden getekend door klanten kan hier geen verwarring over ontstaan en kan er altijd op terug geroepen worden. Stuur vervolgens facturen zo snel mogelijk. Het is ook belangrijk dat in de facturen de voorwaarden zoals die reeds zijn genoemd ook weer terug komen.

Afdekken van het debiteurenrisico

Volgens Atradius is ongeveer 3% van klanten niet kredietwaardig en dit is dan ook een concreet dubieuze debiteuren risico waar je als ondernemer op kunt toespitsen. Het is mogelijk je voor dit percentage te verzekeren waardoor het incasseren automatisch via de verzekering loopt. Dit is dus zeker een slimme manier om het risico van dubieuze debiteuren in te dekken. En hierdoor kun je als ondernemer bezig zijn met andere gebieden van je bedrijf.

Geef een reactie